zondag 19 oktober 2014

Connected but alone

Connected but alone

Definition connected: united, joined, or linked.
Definition alone: Being apart from others; solitary
Hoe kun je nou “connected” zijn en dan toch “alone” ? Is dit überhaupt mogelijk?
Ik denk van wel. Een goed voorbeeld: De meeste beroemde artiesten zeggen dat ze na een succesvolle concert de eenzaamste persoon ter wereld voelen.  Ze zijn “connected” met hun fans maar aan de andere kant toch “alone”. Omdat ze deze “fysiek” contact niet hebben.

Dit is ook het geval met “socialmedia”.
De technologie biedt ons veel mogelijkheden aan, vooral op het gebied van “socialmedia”. Dit is op zich niet erg. Maar waarom voelen we ons dan toch "alone"?
Eerst dacht ik dat men zelf de schuld had, omdat men “socialmedia” op de verkeerde wijze gebruikt. Maar dit is niet altijd de enige reden. We leven in een tijd waarin mensen geen tijd meer hebben voor elkaar. We zijn meer gefocust op ons werk, school etc. dat we helaas weinig tijd overhebben om met iemand af te spreken. Máár we hebben wel de behoefte om contact te hebben met anderen. Elk mens heeft dit nodig op een bepaald moment. En hier speelt “social media” een belangrijke rol….

De mensen die deze methodes zoals “socialmedia” creëren weten dat mensen elkaar nodig hebben., dus maken ze gebruik van de gelegenheid. Ze willen ons een helpend handje aanbieden om toch "connected" te blijven met anderen. Maar helaas ben je nog "alone". (Being apart from others)
Soms kun je urenlang in gesprek zijn met iemand via whatsapp, dit kan inderdaad leuk zijn. Maar uiteindelijk als je om je heen kijkt, ben je nog steeds alleen.  
Dit kan naar mijn mening nooit leuker zijn dan als je “face to face” praat met iemand.  
Alhoewel je afscheid moet nemen van deze persoon, (net als via whatsapp) heb je toch het gevoel van “wao, wat voel ik me toch goed en blij dat ik een tijdje heb doorgebracht met die persoon” 

Hier een voorbeeld van mezelf: Ik praat elke dag met mijn ouders via BBM. Het is inderdaad heel leuk. Maar dit gevoel is helemaal niet te vergelijken met het gevoel die ik krijg als ik mijn ouders “face to face” zie als ik op Curaçao ben.

Conclusie: Ik ben van mening dat “socialmedia” een alternatief is, en niet HET alternatief.

Soms heb je social media helemaal niet nodig op in contact te blijven met anderen.

Groetjes,

Charity










2 opmerkingen:

  1. Dag Charity,

    Wat een fijn blog om te lezen, hij is niet te lang waardoor hij langdradig had kunnen worden en ook niet te kort waardoor er nu niets ontbreekt. De term "connected but alone" is ook bij mij blijven hangen na de colleges, het sprak mij erg aan en ik lees dat jij dat ook hebt.We hebben allemaal de behoefte om in contact te blijven met de mensen om wie we geven. En voor jou is die sociale media nu alleen maar fijn. Jij bent hier en je ouders zitten op Curaçao. Jij bent dus nog steeds verbonden met je ouders, maar zoals je zelf ook al aangeeft is deze verbondenheid anders dan wanneer je hen "face to face" ziet.
    Ik sluit mij aan bij jouw conclusie, dat de sociale media EEN alternatief is en niet HET alternatief en ik vind het heel belangrijk dat we dat niet moeten vergeten "face to face" contact zal altijd een meerwaarde moeten hebben en behouden..
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Charity,

    ´´We leven in een tijd waarin mensen geen tijd meer hebben
    voor elkaar.´´ Zo ervaar ik het contact ook tegenwoordig tussen mensen. Het duurt soms maanden om een afspraak in te plannen.
    We hebben allemaal onze verplichtingen, zoals jij ook beschrijft ons werk of school. De verplichtingen maken dat wij minder snel in staat zijn om in real life af te spreken. En inderdaad speelt de social media hier top op in. We hebben bijna allemaal een smartphone met Facebook en Twitter erop en een berichtje is in één minuut getypt. Als we afspreken moeten we reizen, waarschijnlijk moe van werk en school, we beoefenen een sport en hebben hobbys. Uiteindelijk is de koek op en start je je laptop op of pak je je telefoon van de tafel en kun je in contact zijn met vijf mensen tegelijk. In real life ben je gericht op één persoon.
    In jouw geval biedt de social media (BBM) uitkomst om in contact te zijn met jouw ouders. Het is de snelle weg om te horen te krijgen of het goed gaat aan de andere kant. Maar face to face contact blijft ook in mijn optiek het ultieme contact!

    Groetjes,

    Joell

    BeantwoordenVerwijderen